Okul Gezilerinin Öğrencilerin Psikolojilerine ve Eğitimine Etkisi

0

OKUL GEZİLERİNİN ÖĞRENCİLERİN PSİKOLOJİLERİNE VE EĞİTİMİNE ETKİSİ

Dünyaya gelen her çocuk farklı fiziksel özelliklere, genetik yapıya ve karaktere sahiptir. Çocukların doğuştan getirdiği bu karakterlerin ortaya çıkması durumu çevre faktörünün devreye girmesiyle başlar. Ve kişilerde bireysel farklılıklar belirginleşir. Bireysel farklılıklar, eğitim sürecinin ilerleyişinde de önemli etkiye sahiptir. Öğrencilerin öğrenme hızını, düzeyini, öğrenmeye ilişkin ilgi ve dikkatini, öğrenmenin kalıcılığını etkiler. Bireysel farklılıklar gerek kalıtımın gerekse çevresel faktörleri etkisi ile ortaya çıkar. Kimi öğrenciler bilgileri adım adım, kavramsal anlamaya doğru ilerleyen sıralı bir yapıda sunulduğunda daha kolay öğrenirken; diğerleri, önce kavramı anladıklarında ve daha sonra detaylara yoğunlaştıklarında ya da bilgi, deneyimleriyle alakalı ve örnek ve grafiklerle dolu komik bir hikaye ya da anekdotla sunulduğunda daha kolay öğrenirler. Bu açıdan her öğrenci ve özelliklerine hitap edebilmek eğitim hayatında kalıcı ve sağlam temeller atabilmek bütün öğretmenler için büyük önem taşır.  Fakat günümüzde çevrelerinde birden fazla etkin uyarıcıya sahip olan öğrencilerin dikkatini çekmek ve kalıcı öğrenmeler sağlayabilmek o kadar kolay değildir. Bu yüzden öğrencilerde aktif öğrenmeyi sağlamak isteyen bir öğretmenin faydalanabileceği en iyi yöntem yaparak ve yaşayarak öğrenme ortamını sağlayabilmektir. Yaparak yaşayarak öğrenmede daha çok sayıda duyu organının öğretim sürecine katılması sağlar ve eğitim sürecini olumlu etkiler. Bu alanda eğitimi desteklemenin, çocuklardaki araştırma duygusunu ortaya çıkarmanın, eğitimi eğlenceli hale getirmenin en iyi yolu ise öğretilmek istenen konu ile ilgili gözlem gezileri düzenlemektir.

  Peki gezilerin öğrencilerin yaşantısında ne gibi olumlu etkileri vardır?

  • Geziler çocuklara; olayları kişileri, doğal koşulları içinde tanıma, bu kişilerin sorunlarını kavrama, eleştirel düşünme yeteneğini geliştirme, kişilere ve olaylara nesnel ölçümlerle yaklaşma, sorumluluk duygusu gibi önemli beceriler kazandırır.
  • Geziler sayesinde genellikle okul ortamında devam ettirilen eğitimin farklı çevrelere taşınması, yeni yerler keşfedilmesi imkânı sağlar.
  • Öğrencilerin birçok duyu organı devreye girdiği için, daha sağlam ve unutulmayan bilgiler oluşturulur. Zekâ alanlarının gelişimine katkıda bulunur.
  • Bu zamana kadar aile ve okul içerisinde belirli kurallarla yaşantısını devam ettiren öğrenciler geziler sayesinde toplum kurallarıyla tanışma fırsatı bulur. Öğrencilerin bağımsızlığı adına toplum içinde yer almaları kendilerini bir birey olarak değerlendirmelerini sağlar ve özgüvenlerini olumlu yönde etkiler.
  • Okul ortamı dışında öğretmenleri ve arkadaşları ile beraber farklı etkileşimde bulunarak rutinin dışına çıkan öğrenciler, öğretmen ve arkadaşlarının toplum içindeki davranışlarını izleme fırsatı edinirler.
  • Düzenlenen gezinin amacı hangi yönde olursa olsun arkadaşları ile beraber yeni deneyimler edinmek öğrencilerin keyifli vakit geçirmelerini, sosyalleşmelerini sağlar ve kalıcı izler bırakır.
  • Programlı gözlemlerle öğrencilerin doğru genellemelere ulaşmalarını, zihindeki bilgileri genişletip yeniden yapılandırmasını ve böylece daha doğru ve daha hızlı öğrenmesini sağlar.

Kısacası geziler, her şeyin sanal ortama taşındığı bir dünyada;  çocukların dokunarak, doğal ortamında duyumsayarak, eleştirerek, eğlenerek, paylaşarak, gözlemleyerek, öğrenmesine, kendisini ve çevresini keşfetmesine fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatlar çocukların öğrenmeyi kısıtlayıcı bir görev olarak görmelerinden ziyade keyif aldıkları bir seyahat olarak algılamalarını sağlayacaktır.

Asena Hacer Küçükçolak
Psikolojik Danışman

Yorum Yaz