Said Turgut Röportaj

0

Enderun Liseleri Müdürü Said Turgut , Merhaba Haber’in sorularını yanıtladı.

“Gençliğin İdealindeki Seçkin Okul Olmak” sloganını biraz açar mısınız?

Enderun Liseleri tarihten beslenen köklü bir geçmişe sahiptir. Okullarımızda her genç birey olarak farklı kabul edilir. Bilgiyi öğretmeyi değil; bilginin öğrenilebilmesi için gerekli becerilerin kazandırılması hedeflenir. Öğrencilerimize zengin bir öğrenme ve deneyim olanağı sunulur.

Bizler taşıdığı ismin hakkını bugüne kadar vermeye çalışan 20 yıla yakın geçmişinde alnının akıyla ilerleyen, misyonu ve vizyonu ile geleceğe yön verecek nesilleri bilgi, kültür ve manevi değerlerle donatarak “Kalitesi ve Değerleriyle Gençliğin İdealindeki Seçkin Okul” olmayı gaye edinen bir kurumuz.

20 yıla yakın tecrübesi olan, yatırım giderleri, borcu olmayan, taşları yerli yerine oturmuş okul olarak en büyük hedefimiz, kaliteli iyi bir eğitim vermektir.

“İyi bir meslek edinmenin yolu iyi bir liseden geçer” sözüne katılıyor musunuz?

Yaptığımız çalışmaların genel amacı öğrencileri üniversite giriş sınavlarına hazırlamak değil, yükseköğretime hazır hâle getirmektir. Bunun yanında çocuklarımız öğrenciliklerinin gereğini yerine getirdiklerinde ve sorumlu oldukları derslerini de aldıklarında sınavlara da hazırlanmış oluyorlar. Gerçek anlamda bir yükseköğretim öğrencisi olmanın altyapısının oluşturulmasına, öğrencinin farklı yönlerinin keşfedilmesi ve anlayışının geliştirilmesine de çalışılmaktadır.

Lise çağındaki gençlerin eğitiminde nasıl bir yol izliyorsunuz?

Lise, ergenlik dönemlerinin yaşandığı, insanın kendini keşfettiği, hem zevkli hem de sıkıntılı yılları içinde barındırır. Çünkü bu dönemler önce genç sonra da birey olmak için arayışlara girişildiği yaşları kapsar. Özellikle lise yıllarında, farklı olmayı fiziksel özelliklerle sağlamaya çalışanlar, farklı olalım derken “aynı” olurlar. Farklı olmak için yeteneklerinin keşfedilerek geliştirilmesi gerekmektedir. İşte bu noktada Enderun Liseleri olarak gençleri manevi değerlerine bağlı, geçmişine saygılı, özgüveni gelişmiş bireyler olarak yetiştirmeyi hedefliyoruz. Çünkü Batının empoze ettiği ‘ergenlik’ kavramı aslında Yüce Yaradan’ın kişiyi muhatap aldığı bir dönemdir. Fakat ne yazıktır ki toplumda ergenlik hastalıklı bir çağ olarak algılanmaktadır. Bu dönemde lise yıllarına tekabül etmektedir. Bizlere emanet edilen öğrencilerimizi bizi biz yapan manevi değerlerle olgunlaştırmayı istiyoruz. Bu sayede kendini milli ve manevi anlamda gerçekleştiren bireylerle akademik eğitimle de daha kolay hale gelmektedir. Sonuçta her birey farklı fıtri özelliklere sahip. Bizim bunun farkında olup şahsiyete uygun eğitim ve öğretim vermemiz gerekiyor.

Teknolojinin gençlerin eğitimine etkisini nasıl olumlu hale getiriyorsunuz?

Günümüz gençleri interneti ve mobil teknolojiyi kullanmayı çok seviyor. Önceki kuşaklara göre daha bağımsız olan bu kuşak üyelerinin hem üretkenlikleri hem de özgüvenleri yüksek. Hızlı düşünüyorlar, hızlı yol alıyorlar ve hızlı büyüyorlar. Buna karşılık, hızlı karar verip çabuk vazgeçiyorlar. Esnek çalışma ortamlarını tercih ediyorlar.

Enderun Okullarında okul hayatının çok yönlü olması, öğrencilerin kendini geliştirmesi için oluşturulmuş fırsatların çokluğu onların eğitimine katkıda bulunuyor. Öğrenim sürecine odaklanma, dikkat, akıl yürütme, karar verme, işitsel ve görsel beceriler, sosyal-duygusal becerilerinin geliştirilmesine verdiğimiz önem bireyleri daha değerli kılıyor. Bununla beraber takım çalışmaları, kendine güven duyma, iletişim becerilerini kazandıracak sosyal bir ortam oluşturulması, fiziksel gelişimlerine uygun beslenme ve spor programları sayesinde teknolojiyi faydalı bir şekilde kullanmayı öğretiyoruz. Gelişen ve yenilenen dünya hayatında teknolojinin öneminin farkındayız. Bu nedenle teknolojiyi amaç değil amacına ulaştırmada bir araç olarak görmelerini sağlıyoruz.

“İlk Emir Hayat Tarzım” Projesinden bahsedebilir misiniz?

Bu Yüz yıl insanı da diğer yüz yıllarda olduğu gibi ikiye ayrılıyor. Okuyarak aydınlananlarla, sadece dinleyerek aydınlandığını sananlar.

Okumak, temel yaşam ihtiyaçları gibidir ve öyle algılanmalıdır. Tıpkı insanın karnını doyurması nasıl bir fiziksel ihtiyaçsa okuması da ruhani bir ihtiyaçtır. Çamur tabletlerden elektronik tabletlere uzanan yazının serüveninde, çok daha uç bir teknik icat edilmezse, okumanın yeri apayrıdır.

Günümüzde okur-yazar olmak da bir şey ifade etmiyor. “Sadece” okur-yazar olmak değil, okumak ve yazmak gerekiyor. Bu gelişim ve değişim için zorunlu olduğu gibi iyi bir nesil yetiştirmek için de şarttır!

Enderun okulları olarak “İlk Emir Hayat Tarzım” anlayışıyla her gün okuma saatlerinde sınıf seviyelerine göre hazırlanmış Kitap Reçeteleriyle öğrencilerimize “Okumayı Hayat Tarzı” haline getirmeye çalışıyoruz. “Genç Yazarlar Çalışması” adı altında yazmalarını da sağlıyoruz. Çünkü gençler okumaya ve entelektüel bir insan olmaya yönlendirilirlerse başarı ancak ondan sonra gelir. Bu gün okuduğunu anlayan ve yorumlayan bununla da nesillere yön veren kişilere ihtiyacımız var. İnsanoğlu bu güzel hasleti bıraktığı anda kişilik olarak kaybetmeye de başlayacaktır. Bunun farkında olduğumuz için her daim okuyan bir nesil hedefliyoruz.

Manevi Eğitim Kapsamında Neler Yapıyorsunuz?

Hızla değişen dünyada hem değişime ayak uydurabilen hem de değerlerine sahip çıkabilen ve buna uygun davranabilen insanlar yetiştirmeyi amaç edinen Enderun Liseleri, akademik çalışmaların yanında karakter gelişimlerini de desteklemek için çaba sarf eder. Öğrencilerimizin, millî ve manevî değerlere bağlı, nitelikli ve kaliteli birer insan olabilmeleri için “Karakter Eğitimi” ve “Değerler Eğitimi” programı uygulanmaktadır.

Değerler; davranışlarımıza yol gösteren, rehberlik eden inançlar ve kurallardır. Bu inanç ve kuralların benimsenmesi model alma suretiyle gerçekleşen sosyal bir öğrenmedir. Okulumuzdaki eğitimin programının amacı, öncelikli olarak öğrencilerimizin ve tüm paydaşlarımızın milli ve manevi değerlerinde farkındalık oluşturmak, bu değerlerin içselleştirilmesine katkı sağlamaktır. Okulumuzda yapılan bu çalışmalar sadece bir ders olarak görülmemekte, aksine öğrencilerimizde iyi bir karakter oluşturmayı amaçlayan ders programları ve okul içi etkinlikleriyle müfredat çerçevesinde yürütülmeye çalışılmaktadır. Okulumuzda “Değerler Eğitimi” programı sene başında belirlenen programa göre uygulanır. Komisyon çalışmalarında her ay için bir değer belirlenir. Yıl boyunca değerlerimiz öğrencilerimize aktarılır. Bu yürütülen çalışmalar her dönem sonunda “Enderun Değer” dergisinde toplanır ve okuyucularımızla paylaşılır. Pano çalışmalarıyla öğrencilerin dikkatinin konu üzerine yoğunlaştırılması sağlanır. Değerlerimizle ilgili afiş çalışmaları, özlü sözler, ayet ve hadislerle desteklenerek sergilenir. Bu çalışmalar aynı zamanda web sitemizde her ay “Değerler Eğitimi” bölümünde yayınlanır.

Bunların yanında 9. ve 10. sınıfta okuyan öğrencilerimize Kur’an eğitimi, Peygamber Efendimizin Hayatı, Temel Dini Bilgiler ders olarak verilmektedir. Kendi şahsiyetini tamamlamış, yaradılış gayesine uygun, köklerine son derece bağlı, manevi değerlerine sahip gençler yetiştirmeyi bir gönül borcu olarak kabul ediyoruz.

Akademik Eğitim Verirken Nasıl Bir Yol İzliyorsunuz?

Öncelikle bize gelen bir öğrencinin akademik seviyesini belirleyerek durum tespitini yapıyoruz. Öğrencimizin ihtiyacına uygun çözümler sunuyoruz. Öğrencilerimizin oryantasyonunu sağlama ve ortaokuldan gelen eksiklerini tamamlama çalışması yapıyoruz. Öğretim yılı içerisinde hafta içi yapılan çalışmaları, hafta sonları yapılan çalışmalarla destekliyoruz. Hafta sonunda öğrencimizin takip edilmesi belirli bir disiplin oluşturmamıza yardımcı oluyor. Burada önemli olan bir konu da ders çalışma alışkanlığının kazandırılması ve ders çalışma disiplinin oluşturulmasıdır. Öğrencilerimize bu alışkanlığı kazandırabilirsek ondan sonraki süreçte rahat ediyoruz. Kısa süreli başlayıp düzenli olarak çalışma temposunu artırarak bu alışkanlığı kazandırıyoruz. Tabii ki bunun neticelerini kısa vadede, hatta 11. ve 12. sınıflarda daha yoğun bir çalışma temposu, yaparak alıyoruz. Daha uzun vadede neticesini mesleklerinde ve özel hayatlarında görüyoruz. Ölçme ve değerlendirme birimimiz bizim için çok önemli. Öğrencilerimizin durumlarını ölçerek öneriler sunuyor, buna göre iyileştirme çalışmalarıyapıyoruz.Etüt, ek ders, birebir çalışma, soru çözüm saatleri gibi etkinliklerle başarıyı arttırıyoruz. Sonuç odaklı değil süreç odaklı çalışmalarla sorunları zamanında tespit edip önlemleri alıyoruz. Tüm bu çalışmalar sayesinde eğitim kalitemizi artırıyoruz.

Enderun Liseleri Olarak Başarılarınızdan Bahseder misiniz?

Kuruluşumuzdan bu yana üniversite yerleştirmelerinde 55 tıp fakültesi,14 diş hekimliği,12 eczacılık, 24 hukuk fakültesi, 280’den fazla mühendislik-mimarlık,98 eğitim fakültesi ve diğer seçkin bölümlere toplamda 868 öğrencimizi yerleştirdik. Yüksek puan alıp tercih yapmayan öğrencilerimiz de oldu. Örneğin 4 yıl önce 90 binlerde olan bir öğrencimizi 14 binlere ve hatta 2 binlere taşıdık. Bu bizim için önemli bir başarıdır. Özel okullar içinde en önemli istatistik budur. Yoksa zaten başarılı öğrenciyi alıp yerleştirmenin bir kıymeti yok.

2015 yılı YGS sınavında da önemli bir başarıya daha imza attık. Okulumuz öğrencilerinden Sümeyye Hatun Şimşek YGS2 puan türünde Türkiye 190.sı, Konya 3.sü olarak Enderun liselerimizin onur listesinde yerini almıştır. Bununla birlikte ilk 500 de 4, ilk 1000 de 6, ilk 5000 de 18, ilk 10000 de 30 öğrenci ile klasik Enderun başarısı sağlanmıştır. LYS’de de inşallah istedikleri üniversitelere yerleşerek bu başarıları taçlanacaktır.

‘Gönlümüzü Ortaya Koyuyoruz’
Tüm bu çalışmalarımızda deneyim ve dinamizmi birleştiren bir öğretmen ve idari kadromuz var. Öğretmenliği zorunlu olarak yerine getirilmesi gereken bir meslek olarak algılayanların tersine, sadece bilgimizi, olanaklarımızı veya zamanımızı değil, bir ekip olarak gönlümüzü ortaya koyuyoruz. Biriktiriyoruz , çoğaltıyoruz, paylaşıyoruz , artıyoruz; biz böylece kocaman bir aile oluyoruz. Sürekli öğrenen, gelişen ve inceleyen bir anlayışa sahip olmamız, eğitimimizin etkili olmasını sağlıyor tabi ki. Tüm bunları yaparken velilerimizden aldığımız güven bizi daha da kamçılıyor. Olumlu olumsuz eleştirilere açık bir yapı sayesinde birlikte daha iyiye ve güzele koşuyoruz.

Bilimsel Çalışmalar Yapıyor musunuz? Üniversitelerden Destek alıyor musunuz?

Bilimsel düşüncenin özünde merak, araştırma ve deney vardır. Bilimsel düşünce yapısına sahip olanlar aynı zamanda cesur olurlar ve denemekten korkmazlar!

İnsan hayatı, büyük bir puzzle resmidir ama bütüne bakan pek yoktur. Önce puzzle parçaları tek tek imal edilir sonra da bu parçalardan bir resim oluşturulmaya çalışılır. Birbirine uymayan parçaları birleştirmeye uğraşırken de koca bir ömür geçer gider… Oysa arada bir resmin bütününe dikkat etmek yeterlidir ama bize resmin bütününe bakmak hiç öğretilmez. Görmek için bakmak, bakmak için de merak gerekir.

Öğrencilerimizin meraklarını bilimsel çalışmalara yönlendiren bilim danışma kurulumuz son derece titiz çalışmaktadır. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Fakültesi’ndeki değerli hocalarımızdan destek alıyoruz. “Bilim Danışma Kurulu” ile bilgiyi bir güç olarak gören bilimsel çalışmalara yön veren projeler üretiyoruz. TÜBİTAK Proje yarışmaları, ENFEMAT(Fen Teknoloji ve Matematik Olimpiyatı) , Bilim Şenliği, Olimpiyatlara öğrenci hazırlama gibi etkinlikler yapıyoruz.

İki yılda bir gerçekleşen Bilim Şenliği ile tüm öğrencilere yön veriyoruz. Öğrencilerimiz de yaptıkları çalışmalarla TÜBİTAK proje yarışmalarına katılarak kendini gerçekleştiriyor. Tabi bunları yaparken projelerimize eğitim desteği alıyoruz.

Mezunlarla ilgili çalışmalarınız var mı?

Enderun Liselerinin en belirgin özelliklerinden biri de mezunların birbirine ve okullarına duydukları bağlılık ve destektir.

Enderun Mezunlar Derneğimiz kendi kurumsal yapısını devam ettirmektedir. Mezun olan her öğrencimiz doğal olarak Enderun Mezunlar Derneği üyesi oluyor. Öğrencilerimiz mezun olunca bizi bırakmıyorlar, biz de onları bırakmıyoruz. Öğrencilerimiz Türkiye’nin seçkin üniversitelerine giderek o üniversitede daha önce bizden ayrılan öğrencilerimizle tanıştırıyoruz. Barınma ve diğer konularda yardımcı oluyoruz. Ayrıca mezunlarımız okulumuzdaki öğrencilere yılda en az iki defa meslekleri hakkında bilgi vermeye, paylaşımda bulunmaya geliyorlar. Bu çalışmalar sayesinde öğrencilerimize meslek seçimi konusunda alternatif sunuyoruz. Öğrencilerimizle geleneksel olarak her yıl bir araya geliyor ve özel buluşmalar da yapıyoruz. Ayrıca mezunlarımızın kendilerini geliştirmesi için etüt derslerine dahil ederek Özel Enderun liseleri olarak destekte bulunuyoruz.

Yorum Yaz