Özel Okullar ve Eğitimde Yeni Açılımlar
Ülkemizin en önemli gündemi eğitimi nasıl daha kaliteli hale getirebiliriz olmalı. Zira başımıza ne geliyorsa cahillikten /bilgisizlikten geliyor.
20 milyona yaklaşan okul çağında gencimiz var. Bugünün okul sıralarındaki gençlerimiz 10-20 sene içerisinde ülkemizin istihdam alanlarında görevde olacaklar. Ülkemizin ve insanımızın ihtiyaç duyduğu hizmetleri yüklenecekler. Geleceğimizin tahminine bugünkü durumumuzdan bakacak olursak içinde bulunduğumuz durum eğitimimizin kalitesini arttırma gündemimizin önemine dair feryadımızı daha da yükseltmemizi gerekli kılıyor.
Bugün ülkemizin insanımızın içinde bulunduğu durumu sürekli eleştirmek yerine, gelecekte daha iyi yaşanabilir bir Türkiye, ihracatı ithalatından fazla, teknolojik gelişmeleri takip eden olmaktan çıkıp, teknolojiyi insanlığın hem dünya, hem de ahret yararına uygun şekilde geliştiren ve yön veren bir Türkiye, üzerinde pek çok etnik grubun yaşadığı ve adaletin tüm halkını kuşattığı tarihi geçmişini yeniden yeryüzünde insanlığa saadet getirecek misyonuna sahip çıkacak nesillerin yetişeceği bir Türkiye‘yi istiyorsak bugünden başlayarak eğitim sistemimizi yeniden gözden geçirmemiz, özümüze ve milli benliğimize dönük eğitim planlarımızı yapmamız gerekiyor. Yarının mazeretlerini bugün yapacağımız etkin eğitim planlamasıyla ancak bertaraf edebiliriz.
Genç nüfusumuzun fazla olması eğitimin problemlerini çözmeyi zorlaştırıyor gibi masum savunmalar ülkeye ve insanımıza çok büyük zarar veriyor. Genç nüfusumuzun potansiyelini tehditten fırsata çevirecek pek çok alternatif çözümler vardır.21.yüzyıldaki gelişmeler ve eğitimde yeni yönelimler dünyada ve ülkemizde daha kaliteli ve çağın gereklerine uygun eğitim öğretim şartları sumaktadır. Bunlardan bir kaçından kısaca bahsetmek gerekirse:
1-Eğitimde devletin yükünü önemli ölçüde hafifletecek özel okullar teşvik edilmeli ve geliştirilmesi için her türlü kolaylık sağlanmalıdır. Amaç daha iyi bir eğitim olduğu içinde eğitimin kalitesi için gereken altyapı ve denetim devlet tarafından yapılmalıdır. Ülkemizde özel okullar zor şartlarına rağmen akademik başarıda daha iyidir. Velilerine ve öğrencilerine güven verme bakımından daha önde hizmet vermektedirler. Eğitim-öğretim alanındaki gelişmeleri yakından takip edip gerekli dönüşüm için ekiplerini daha çabuk organize edebilmektedirler. İleri düzeydeki ülkelerde özel okulların eğitimin devlet üzerindeki yükünü almada önemli katkıları olmuştur. Ülkemizde de son yıllarda güzel gelişmeler olmakla birlikte daha etkin bir şekilde özel okulculuk ileri düzeydeki ülkeler seviyesine getirilmelidir.
2- Bilgi-İletişim Teknolojilerinin eğitim alanında fazlaca kullanılması eğitim problemlerini çözmede önemli fırsatlar sağlamaktadır. Bilgi-İletişim Teknolojilerini Eğitim-Öğretim alanında çok iyi bir organizeyle kullanmak konusunda geç kalmak ülkemiz için çok büyük bir kayıp olur. Gelecekte belki okullar için bu kadar maliyetli yatırıma gerek bile kalmayacaktır. Bilgiyi üretmede, iletmede, ölçmede, verilerini işlemede, depolamada ve ilişkilendirmede akıllı sistemlerin sağladığı kolaylık eğitim öğretim için olmazsa olmazlardan oldu. Günümüzde bilgiyi ölçmenin hem çeşitleri çoğaldı, hem de daha güvenilir ölçme araçları geliştirildi. Bilgi-İşlem Teknolojilerini eğitimde kullanmak, eğitimin problemlerini düşük maliyetle çözmede iyi bir fırsat olacaktır. Milli Eğitim Bakanlığımızın EBA çalışması hızla geliştirilip yaygınlaştırılması beklentilerimize olumlu katkı sağlayacaktır.
3-Eğitimle direk ilgili görünmese de, ancak günümüzde oyunla öğretimin önemine vurgu gittikçe artıyor. Öğretim metotları içinde oyunla, dramayla eğitim-öğretim üzerinde ciddi çalışmalar var, kalıcı ve dengeli eğitimde oyunla öğretim önemli hale gelmektedir. Bunun içinde il ve ilçe spor müdürlüklerinin her türlü imkan ve tesislerinden öğrencilerin yararlanmaları için okullarla spor müdürlüklerinin entegre çalışması çok önemli hale gelmiştir. Her okulun spor salonu ve sporla ilgili yatırımlarının masrafı yerine hem daha profesyonel hem de imkânları daha iyi il-ilçe spor müdürlüklerinin tesislerinden öğrencilerin yararlanmaları için yapılacak organizeler eğitim kalitesini arttırmada pozitif etki yaratacaktır. Eğitim-öğretimde önemli olan yaparak ve yaşayarak yapılan eğitimdir. Hem daha kolay ve eğlenceli oluyor, hem de daha kalıcı ve uygulamada başarı sağlanıyor.
Yeter ki ülkemiz ve insanımıza değer veren bir yaklaşım içinde olalım tarihi sorumluluğumuzun farkında olalım. Pek çok alternatifle eğitim problemlerini çözme fırsatları buluruz.
Muharrem TURŞUCU
Gençlik Eğitim Kurumları Kurucu Temsilcisi.