Özel Gençlik Anaokulu Röportaj

0

S1: Özel Gençlik Anaokulunda nasıl bir çalışma uyguluyorsunuz?
Özel Gençlik Anaokulunda Bilişsel Oyunlar Eğitim Programı uygulamalarını gerçekleştiriyoruz.
S2: Bilişsel Oyunlar Eğitim Programı nedir?
Toplumda akıl ve zekâ oyunları olarak bilinen bilişsel oyunlar, Milli Eğitim Bakanlığının hedefleri doğrultusunda çocukların bilişsel beceri kapasitelerini geliştiren, akıl yürütme ve mantığı etkin bir şekilde kullanmalarını, problemler karşısında özgün stratejiler geliştirmelerini, hızlı aynı zamanda doğru karar vermelerini sağlayan, takım halinde çalışma becerilerini geliştiren, sırasını bekleme söz kesmeme gibi olumlu davranışlar kazandıran, bunun gibi birçok beceri gelişimine katkı sağlayan oyunlardır. Bilişsel Oyunlar Eğitim Programı ise yaş gruplarına ve bilişsel alt boyutlara göre farklılaşan bilişsel oyunlardan oluşan bir eğitim programıdır. Uyguladığımız eğitim programı üç, dört, beş ve altı yaşlara göre; ayrıca dil yeteneği, sayı yeteneği, akıl yürütme gibi farklı 9 beceri alanına göre farklılaşan ve bir eğitim-öğretim yılı boyunca uygulanan bir programdır. Bilişsel Oyunlar Eğitim Programı aslında çocuklardaki farklı beceri alanlarındaki gelişimleri farklı ön-testler ve son-testlerle değerlendirdiğimiz ve sonuçlarını Milli Eğitim Bakanlığı ile de paylaşacağımız bilimsel temeli olan bir eğitim programıdır.
S3: Bu eğitim programının çocuklar üzerindeki olumlu etkileri nelerdir?
Bir eğitimci olarak bana göre bu eğitim programının en önemli etkisi; çocukların kendi potansiyellerinin farkına varması yani yeterli oldukları becerileri kadar, eksik ve geliştirilmeye ihtiyaç duyulan becerilerinin de farkına varmaları gerçekten çok önemli. Bu sayede eğitimciler de çocukların yeteneklerini tanıma ve geliştirme noktasında önemli bir misyon edinmiş oluyorlar. Bunun yanı sıra yaptığımız daha önceki anaokulu ve ilkokul eğitim programı uygulamalarının çocukların özellikle sosyal beceri gelişimlerinde ve bilişsel gelişimlerinde oldukça olumlu ve anlamlı gelişmelere yol açtığını gözlemledik. Ayrıca bu oyunlar vasıtasıyla çocukların iletişim becerilerinin, algısal-devinimsel becerilerinin, yaratıcılık-estetik becerilerinin, analitik düşünme ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesini de sağlayabiliyoruz. Örneğin saldırgan davranış gösterme eğiliminde olan bir çocuğumuz oyuna dahil olabilmek ya da oyundan kopmamak adına kendini bu olumsuz davranıştan alıkoyabiliyor, böylece bir süre sonra olumlu davranış içselleşiyor ve olumsuz davranış kayboluyor. Gözlemlediğim bir diğer önemli durum ise bu oyunların çocuklardaki sabır ve sebat duygularının pekişmesine katkı sağlaması. Çocuklar oyunlardan çok keyif aldıkları için başarısız olsalar bile yılmadan tekrar başlayıp sonuca ulaşma konusunda azim ve sebat gösteriyorlar. Tabii eğitimciler olarak çocuklarımızın bu yılmazlıkları bizleri heyecanlandırıyor ve doğru yolda ilerlediğimiz noktasında güç veriyor.
S4: Bu eğitim programı çocukların sınıflarında mı uygulanıyor?
Bu eğitim programı için Gençlik Anaokulunda oyun materyallerinin bulunduğu bağımsız bir ortam hazırlandı. Sınıf ortamlarından farklı ve günışığından olabildiğince faydalanılarak çocukların motivasyon düzeylerini arttıran bir atmosfer oluşturuldu. Biz eğitimciler çocukların gözlerinden açıkça anlayabiliyoruz onların neler hissettiklerini. Şunu net olarak ifade edebilirim ki çocuklar oyun uygulamaları sırasında gerçekten mutlular.
S5: Eğitim programı kurum öğretmenleri tarafından mı uygulanıyor?
Evet, oyun eğitimi programı kurum okul öncesi öğretmenleri tarafından uygulanıyor. Dönemin başında eğitim programı kurum okul öncesi öğretmenlerine tanıtıldı ve uygulamalar çocukların kendi öğretmenleri tarafından gerçekleştiriliyor. Bu çok avantajlı bir durum, çünkü öğretmenler çocuklarını her yönüyle çok iyi tanıyorlar, çocukların potansiyelini biliyorlar, farklılaşmaları kolayca tespit edebiliyorlar ve müdahalelerini çok yerli yerinde yapabiliyorlar. Böylece çocukların gelişimleri, gelişimlerindeki duraksama ve ivmeler çok net görülebiliyor. Ancak uygulamalar çocukları tanımayan bir öğretmen tarafından yapılsa öncelikle öğretmen bu çocukları tanımaya çalışmakla vakit kaybedecek ve hedeflere ne denli ulaşıldığı noktasında geç bilgi sahibi olunabilecek.
S6: Eğitim programı uygulamalarında ailelerden destek alınıyor mu?
Aileler üçlü sacayağı olan eğitimin olmazsa olmazıdır. Bu noktada aile katılım çalışmaları çok önemli ve çocukların gelişimi için hayati öneme sahiptir. Bunun bilincinde olduğumuz için uygulamalara hafta sonları aileleri de katarak hem kurum içinde hem ev yaşantılarında ebeveynlerin çocuklarıyla nitelikle zaman geçirme sürelerini arttırıyoruz, dolayısıyla aile içi iletişime katkıda bulunuyoruz. Hal böyle olunca çocukların kazanımları noktasındaki beklentilerimizi direk iki ile çarpıyoruz. Gençlik Anaokulunda hafta sonları anne-baba-çocuk zeka oyunları etkinliği düzenleniyor ve eğitim uygulamamız aile katılımı ile pekiştirilmiş oluyor. Ailelerimizin de bu etkinliğe ilgisi oldukça fazla.
S7: Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Hep söylediğim gibi çocukların hayata açılan penceresi oyundur ve hayatı oyun oynayarak deneyimlerler. Biz yetişkinlere düşen görev ise her türlü oyun deneyimlerinde onlara güvenli bir yol arkadaşlığı yapabilmektir. Bu bağlamda Bilişsel Oyunlar Eğitim Programı biz yetişkinlere harika bir yol arkadaşlığı misyonu veriyor. Eğitimciler, ebeveynler ve yetişkinler olarak çocuklara karşı misyonlarımızı layıkıyla yerine getirebilmek temennisiyle diyorum. Bu güzel ve anlamlı röportaj için teşekkür ederim.

Yrd. Doç. Dr. Bengü TÜRKOĞLU
Necmettin Erbakan Üniversitesi
Okul Öncesi Eğitimi ABD Öğretim Üyesi

akıl

Yorum Yaz