LGS 2023 Değerlendirmesi

0

0367ebab-28f2-4204-9902-9136d6353c2fLiselere Geçiş Sınavı’nın 4 Haziran Pazar günü tamamlanmasının ardından sınav sorularının zorluğu ve soru dağılımının nasıl olduğu merak uyandırmaktadır. 2023 LGS’de “Dikkat ölçen, okuduğunu anlama ve yorumlama” ya dayalı sorular ağırlıktaydı.
Liselere Geçiş Sınavı’nda bu sene tüm ülkemiz için üzücü olan deprem sebebiyle öğrenciler sadece 1.dönem konularından sorumluydular. Bu seneki sınavda çeldirici ve dikkat gerektiren sorular ön plandadır. Ders ders çıkan soruları yorumlayacak olursak;

TÜRKÇE
Türkçe sorularında, kelime dağarcığı olarak zengin sözcüklerden oluşan edebi türde sorular dikkat çekmekteydi. Bu özellikteki sorular okuduğunu anlama, analiz etme ve kavrama becerilerinin önemini bizlere göstermiştir. Soruların %20’sinin grafik, tablo ve görsel yorumlama sorularının olması matematiksel düşünme, okuduğunu anlama ve yorumlama becerisini birlikte kullanmayı gerektirmiştir. Sınavın %65’i paragrafa dayalı anlam sorusu, %10’u yazım ve noktalama %5’i dil bilgisi sorularından oluşmuştur. Öğrencilerin karşısına dil bilgisi sorularının azlığı anlam sorularının çokluğu okuduğunu anlama ve kavrama düzeylerini ölçmenin ön planda tutulduğu görülmektedir. Her sene olduğu gibi bu sene de kitap okumanın önemi sınav sonrası daha iyi anlaşılmıştır.

MATEMATİK
Her yıl belirleyici ders konumunda olan Matematik dersinde bu yıl, geçen yıllara kıyasla daha kolay bir sınavla karşılaştık. Çeldirici 3 soru dışında tüm sorular çözülebilir şekildeydi. Her sene karşılaştığımız 2 veya 3 konunun birleşimi şeklinde oluşmuş sorularla bu sene karşılaşmadık. Temel düzeyde matematik eğitimi alan öğrencilerin çoğu en az on soruyu çok rahat bir şekilde çözebilirdi. Geçen senelere kıyasla bu seneki matematik sorularının kolay ve anlaşılır olmasından dolayı matematik sorularının daha çok yapılabileceğini tahmin ediyorum.

FEN
Sınav genel olarak orta ve kolay derecede sorulardan oluşmaktaydı. Soruların yarıdan fazlası öğrencilerin rahatlıkla yapabileceği düzeydeydi. Sınavda konu ağırlığı olarak “DNA ve Genetik Kod” soruları göze çarpmaktaydı. Dikkat gerektiren, çeldirici ve seçici olan sorular öğrencilerin bilgilerini belirleyici düzeydeydi. Sınavda grafik, deney ve şemalar yoluyla öğrencilerin hem görsel okuma hem de çıkarım yapma becerileri ölçülmüştür.

İNKILAP
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde konuların kapsamı ilk 3 üniteyi içeren, dengeli olarak dağılmış sorulardan oluşmaktaydı. Sorular konu hâkimiyeti olan her öğrencinin rahatlıkla yapabileceği düzeydeydi. Bu seneki sınav sorularında öncüllü soruların fazlalığı öğrencilerin okuduğunu anlama, kavrama dayalı soruların ön plana çıkması da öğrencilerin kavram bilgisini ölçmeyi amaçladığını göstermektedir.

YABANCI DİL
Bu sene yabancı dil sorularının günlük hayatımızda yaptığımız diyaloglarımızdan oluşturulduğu göze çarpmaktadır. İngilizce sorularının 1.dönem müfredatı olan ilk 5 üniteye göre dengeli bir şekilde dağılımı söz konusudur. Sorular okuduğunu anlama ve soru köklerinde verilen kavramların anlaşılması ve yorumlanması ile birlikte çok rahat yapılabilecek düzeydeydi.

DİN KÜLTÜRÜ
Bu yıl ki Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde dikkat gerektiren sorular mevcuttu. Bilgiyi ölçen ve bunun yanında yorumlanması gereken sorular vardı. Kolay soruların yanı sıra çeldirici sorular da vardı. Sorular öğrencilerin verilen seçenekler içerisinde doğru olanı ve en kapsayıcı olanı bulmalarını gerektiren bir yapıdadır. Geçen seneye göre daha belirleyici ve zor sorular mevcuttu.
Sınavı genel olarak yorumlamak gerekirse, tüm derslerde okuduğunu anlama ve yorumlamaya dayalı sorularla karşılaşıldığını söyleyebiliriz.

Gençlik Özel Öğretim Kursu Müdürü

Yorum Yaz