İbn Kesir

0

İbn Kesîr (d. Busra, 1301- ö. 1373, Şam) , Suriyeli muhaddis, müfessir ve tarihçi.

Tam adı ‘Ebu’l-Fida İsmail İmadu’d-Din îbn Ömer îbn Kesîr İbn Davud îbn Kesîr el-Dımaşkî el-Kureyşî’ olan İbn Kesir, İslam dünyasında kaynak bir eser olan El Bidaye ve’n Nihaye’yi yazmıştır.

Çocukluğu ve yetişmesi

İbn Kesir, Şam yakınlarındaki Busra’ya bağlı Micdel veya Mecdel köyünde 1301 (h. 701) yılında doğdu. Babası 1303’de vefat ettiği zaman kendisi üç veya dört yaşlarındaydı. Ailesi ile birlikte yedi yaşlarında Şam’a yerleşmiş, yetişmesinde ağabe­yinin etkisi büyük olmuştur. İlk dini bilgileri aile yuvasında almış olan İbn Kesir, daha sonra Burhaneddin el-Fezari, Kemaleddin İbn Kadı Şihne, Kasım İbn Asakir, İshak İbn Amidî, Muhammed İbn Zinad, İbn er-Rabi ve İbn Teymiyye gibi devrinin ünlü bilginlerinden İslam dininin temel bilimleri olan tefsir ve hadis öğrenmiştir.

Çalışmaları

Genç yaşta eserler yazmaya başlayan îbn Kesir, Tehzîbü’l Kemal adlı eserin müellifi el-Mizzi’nin derslerine devam etmiş ve onun kızıyla evlenerek damadı olmuş­tur. Daha sonra Karafi, Debbusi, Urani ve Huteni gibi bilginlerden icazet almıştır. Uzun yıllar Şam’ın ünlü medreselerinde dersler vermiş daha sonra Hecibiye Medresesi müderrisliğine tayin edilmiştir. Subki’nin ölümünden sonra da meşhur Eşrefiyye Dâr’ul Hadis’i hocalığına geçmiş­tir. Yetiştirdiği sayısız öğrenciler arasında; İbn Hacer gibi büyük hadis bilginleri, Şihâbüddin îbn Hiccî, Hafız Ebu’l-Mehâsin el-Hüseynî gibi o devrin meşhur âlimleri de bulunmaktadır.

Ölümü

Ömrünün sonlarına doğru gözlerini kaybetmiş olan İbn Kesir, 1373 (h. 26 Şaban 774) yılında 72 yaşında iken Şam’da vefat etmiştir.

Eserleri

İbn Kesir, yalnızca bir tarihçi değil,aynı zamanda büyük bir fıkıh ve hadis bilginidir. Bu bakımdan İslam düşüncesinin tarih, fıkıh, hadis ve tabakat konularında çok değerli ve orijinal eserler yazmıştır. Başlıca eserleri şunlardır:

  1. el Bidaye ve’n Nihaye fi’t Tarih: Genel tarih niteliğinde olan bu eser, kainatın yaratılışından başlayarak İbn Kesir’in hayatının son günle­rine kadar geçen olayları anlatır. Ayrıca Gazalî’nin öz geçmişini içeren temel kaynak eserdir.
  2. el Bâis’ul Hasis Şerh İhtisar Ulum’il Hadis: İbn Salah’ın Ulûm’ül-Hadîs isimli eserinin özetidir.
  3. et-Tekmîl fı’Ma’rifeti’s-Sikât ve’d-Duafâ ve’1-Mecâhîl: Hadisteki güvenilir, zayıf ve bilinmeyen ravîler ile ilgili önemli bir eserdir.
  4. el-Hedyü ve’s-Sünen fi. Ahadisi’l-Mesânîd ve’s-Sünen: Câmiü’l-Mesânîd diye de bilinen bu eser, Ahmed İbn Hanbel’in Müsned’i, Bezzâr, Ebu Ya’lâ ve İbn Ebu Şeybe’nin eserleriyle Kütüb-i Sitte’yi bir­leştirerek bölümlere göre tanzim eder.
  5. Ehadisu’t Tevhid ve’r Redd Ala’ş Şirk: Tevhîd ve şirk konusun­daki hadisleri inceler.
  6. el İctihad fi Taleb-i Fadail’il Cihad: Cihadla ilgili konuları incelemiştir.
  7. Tabakatu’ş Şafiîye: Şafiî fakihlerin hayatından bahseder.
  8. Edillet’üt Tenbih fi Fıkhi’ş Şafiîyye: Şafiî fıkhına dair konuları ele alır.
  9. Menakıb-u İmam eş Şafiî: İmam Şafiî’nin menakibinden bahse­der.
  10. el Ahkam ala Ebvabi’t Tenbih: Fıkhın ahkâmından bahseden bu eserini tamamlayamamıştır. Sadece hacc bahsine kadar olan kısmı incelemiştir. Tefsîrinde bu eserine pek çok atıflar yapmaktadır.
  11. Müsnedu’ş Şeyhayn: Halifeler Ebu Bekir ve Ömer’in Müsnedlerini ele alır.
  12. Muhtasar İbnu’l Hacibin: İbn Hacib’in bir eserinin muhtasarı­dır.
  13. Şerhu’l-Buhari: Tamamlanamamış olan bu eser, İmam Buharî’nin Sahîh’inin şerhidir.
  14. Fedailu’l Kur’an: Kur’ân’ın faziletlerine dair olan bu eser, tef­sirinin sonunda yer almakta olup, Kur’ân’m faziletlerini anlatmakta­dır.
  15. Tefsir’ul Kur’an Azim: Rivayet tefsirlerinin en muteberlerin­den birisidir. İbn Kesîr, gerçek anlamda bir rivayet tefsiri olan bu eseri­ne, zaman zaman dirayet tefsirlerinden alıntılar yapmış ve bazen kendi görüşlerini de eklemiştir.

Yorum Yaz