İlkokul Seçimi

0

Eğitim sistemimizde ilkokula öğrenci alımında dikkat edilen husus yaş sınırı. 59 aylık ve altı olan çocuklar kesinlikle ilkokula kayıt olamıyorlar. 60-65 aylık olan çocuk veli dilekçesi ile ilkokula kayıt olabiliyor. Fakat bu yaş grubundaki çocuğun ilkokulda zorlanıp zorlanmayacağını iyi değerlendirmek gerekiyor. 66-68 aylık olan çocuk veli dilekçesi ile kayıt olmayabiliyor. 69-71 aylık olan çocuk zorunlu olarak kayıt oluyor fakat doktor raporu ile ilkokula başlama süreci ertelenebiliyor. 72 aylık ve sonrası olan çocuk ise zorunlu olarak ilkokula başlıyor.

Bu aylık dönemlerde velilerin zihinlerini karıştıran en büyük soru “Çocuğum okulda zorlanır mı?”. Kimi veli erken yaşta başlasın çocuğum gelişimi ileride düşüncesiyle hareket edip ilkokula erken kayıt yaptırabiliyor. Kimi veli ise çocuğun yaşı uygun olsa bile “Çocuğum daha küçük, yaşıtlarının yanında çok küçük kalır, kendi ihtiyaçlarını gideremez, okulda zorlanır, benden ayrı kalamaz” düşüncesi ile ilkokula başlama sürecini erteleme niyetinde oluyorlar. Bir çocuğun ilk defa okula başlaması çocuk açısından zorlu bir süreç olacağı kesin. Çünkü yeni bir ortama uyum sağlamak zorunda kalacak, ilk defa ailesinden uzun süre ayrı kalmış olacak, arkadaş ortamı ile tanışmış olacak ve ebeveyninin dışında ilk defa bir yetişkin ile yani öğretmen ile tanışmış ve onu örnek almaya başlamış olacak. Bütün bu durumları değerlendirerek hareket etmekte fayda var. Önemli konulardan biriside çocuğun uzmanlar tarafından değerlendirilip zihinsel, psikolojik, sosyal olarak ilkokula hazır olup olmadığının incelenmesidir. Uzman görüşü de veli ile ortak ise çocuğun ilkokula başlayıp başlamamasına karar vermek da sağlıklı olacaktır.

İlkokul tercihi yaparken velilerde çeşitli düşünceler oluşabilmektedir. Her velinin çocuğunun iyi bir eğitim almasını istemesi en doğal hakkıdır. İlkokul tercihinde veli sadece kendi açısından düşünüp yanlış karar vermemelidir. Uzman kişiler ile görüşmeli onların çocuk hakkındaki değerlendirmelerini almalı ve ortak bir karar ile hareket etmelidir. Tercih edilecek okul veli tarafından gezilip görülmeli ve okul ortamının çocuğun fiziksel sağlığını tehdit edip etmediğini, okul bahçesinin, sınıf ortamının, okulun sosyal çevresinin ne durumda olduğunu görmesinde fayda vardır. Bu durumlar fiziki durumlardır ve sadece bu durumlar ile karar vermek yine velileri yanıltabilecektir. Okulda uygulanan eğitim ve öğretim sistemi nasıl, okulda sosyal ve kültürel faaliyetler, drama ve oyun faaliyetleri ne düzeyde gerçekleştiriliyor -çocuk oyun oynarken birçok sorumluluklarını ve kazanımları öğrenmektedir- gibi durumlar değerlendirilmelidir. Okulda uygulanan rehberlik faaliyetlerinin ne derece faydalı olduğunun ve ne tür rehberlik faaliyetleri yapıldığının incelenmesi de doğru tercih yapmada önemli bir durumdur. Çünkü rehberlik faaliyetleri ile öğrenciye sorumluluklar, kendini ifade edebilme, hayır diyebilme, istismardan korunma, bireyin kendine olan farkındalığını artırma gibi birçok faydalar sağlanmaktadır. Öğrenciye sadece akademik eğitim veren değil bir bütün halinde çalışmalar gerçekleştiren eğitim kurumu öğrencinin daha iyi eğitim almasına sebep olacaktır. Öğretmenin tecrübesi ve yaklaşımı da öğrenci için önemli bir durumdur. Veli ile öğretmenin uyum ve iyi bir etkileşim yakalamaları durumunda öğrenciye daha iyi eğitim verme yolunda büyük adım atılmış olacaktır. Çocukta öncesinde öğretmeni ile tanışmalı ve onun düşüncesi de alınmalıdır. Öğrenci ile okulda bire bir ilgi de önemli bir husustur. Bireysel farklılıklara saygı duyan ve bu farklılıklara göre öğrenciye destek veren eğitim kurumlarının tercih edilmesi öğrencinin eğitimi için önemlidir.

Kısaca, ilkokul tercihi yaparken dikkat edilecek önemli hususların başında okulda gerçekleştirilen eğitimin kalitesi, eğitim ve öğretimde kurumun izlediği strateji ve metotlar gelmektedir. Bahsettiğimiz diğer hususlar ile de bu durum desteklenmelidir.

    Mustafa KILIÇ – Özel Gençlik Ortaokulu/Psikolojik Danışmanı

Yorum Yaz